Siam Strongman Classic 2019...

Pada 9 Februari ini akan berlangsung antara pertandingan terbesar Strongman di rantau Asia Tenggara ini iaitu Siam Strongman Classic di Muscle Factory Bangkok. Anda dijemput memeriahkannya menyaksikan atlet terkuat daripada Australia, South Africa, Britain, Thailand, Malaysia, France, USA, Kenya, Hong Kong merebut gelaran juara di sana. InsyAllah saya akan bertanding untuk kategori di bawah 105...

Azam Tahun Baru Jan02

Azam Tahun Baru

Bila masuk tahun baru, rasanya tak sah kalau tak bicara tentang azam. Apa azam tahun baru anda? Dalam aspek kecergasan. Buat azam itu senang, tapi bagaimana mencapai azam? Sudahkan anda capai azam kurus tahun 2015 dulu? Azam boleh gagal jika tiada plan pelaksanaannya. Contoh azam, “Aku berazam untuk kurus”. Apa definisi kurus pada anda? Boleh jadi turun 30kg, boleh jadi turun 5kg, boleh jadi turun peratus lemak 20 peratus dan sebagainya. Letak sasaran yang agak munasabah. Contoh tak munasabah, apabila anda set nak turun 100kg dalam masa sebulan. Penurunan yang baik sekitar 1 hingga 2kg seminggu. Penurunan terlalu cepat tidak baik, terutama untuk kulit. Anda nak kulit anda melambai-lambai? Selepas letak sasaran besar, letak sasaran kecil setiap minggu, setiap hari dan sebagainya ikut pecahan yang sesuai. Kalau dalam sukan, ada kitaran makro, dan kitaran mikro. Bila ada sasaran, letak kaedah mencapainya. Adakah dengan bersenam, bersenam bagaimana? Bila kata bersenam, bukan bermaksud hentam sajalah. Ada kaedah senaman nak capai sasaran. Bagaimana pula dengan diet? Jangan terus jaga sebersih-bersihnya. Mula secara berkala. Mungkin dengan potong gula segera dahulu. Kemudian diikuti dengan porsi dan sebagainya. Mereka yang ubah diet secara mengejut biasanya tak bertahan lama. Walaupun apa pun sasaran anda pada tahun 2019 ini, pastikan ianya berjaya. Takkan nak bawa ke 2020...

6 Tip Berhenti Merokok Jan01

6 Tip Berhenti Merokok...

Selamat tahun baru semua. Semoga tahun 2019 ini lebih baik daripada tahun-tahun sebelum ini. Berita gembira bagi kita tahun ini adalah larangan merokok di kedai makan dengan jarak 3 meter daripada kedai makan. Semoga ianya dapat diimplikasi dengan jayanya. Kasihan mereka yang terpaksa hidu asap rokok daripada perokok pertama. Entri saya hari ini bertumpu pada topik bagaimana berhenti merokok. Mungkin ada yang berazam untuk berhenti merokok tahun ini. 1. Buat Perancangan Anda kena rancang bagaimana nak berhenti. Bagi perokok tegar, bukan mudah nak terus berhenti. Anda boleh mula kurangkan, rangka pelannya. Jika anda tidak mampu buat sendiri, dapatkan bantuan mereka yang terlibat dalam kempen anti rokok, mungkin doktor perubatan dan sebagainya. Ada pelbagai jenis rawatan seperti Terapi Penggantian Nicotine. 2. Kekal Sibuk Cuba pastikan diri sendiri sibuk sehingga tak rasa nak merokok. Tambahkan aktiviti seperti bersenam, berjalan, kunyah chew gum, minum air, masuk ke tempat tak boleh merokok seperti panggung wayang dan sebagainya. 3. Elakkan Penyebab Elakkan apa-apa yang boleh menyebabkan anda merokok seperti simpan rokok dalam poket, elakkan minum kopi yang boleh menyebabkan anda rasa menggigil. Berkawan dengan mereka yang tidak merokok. Berhenti berkawan dengan perokok. 4. Kekal Positif Bukan senang nak berhenti merokok. Kena sentiasa positif dalam usaha tersebut. Jika terkandas, jangan kecewa, teruskan. Bagi hadiah pada diri sendiri jika berjaya berhenti merokok dalam satu jangka masa. 5. Sistem Sokongan Jangan bertindak seorang. Beritahu kawan dan ahli keluarga supaya mereka menyokong. 6. Dapatkan Bantuan Jika perlu, dapatkan bantuan perubatan. Terdapat banyak ubat yang bantu dalam proses berhenti merokok seperti varenicline, bupropion, nortriptyline, clonidine, dan sebagainya. Minta doktor preskrip untuk...

Siapa Pakai Steroid? Dec27

Siapa Pakai Steroid?

Macam mana nak kenal seseorang itu pakai steroid atau pun tidak? Boleh kata majoriti tak nak mengaku pakai apa. Bila tanya, kata ‘natural‘. Secara logiknya, agak mustahil seseorang dapat tangan 20 inci secara semula jadi melainkan dia ada genetik yang sangat baik. 20 inci di sini bermaksud 20 inci dengan peratus lemak yang rendah sekitar 10 hingga 15 peratus, bukan 20 inci dengan lemak 40 peratus. Tak pelik kalau lemak tinggi ukur litit tangan lebih daripada 20 inci. Secara purata, secara semulajadi seorang boleh cecah lengan saiz 17 inci dengan berat badan sekitar 80 hingga 90 kilogram. Pada zaman Arnold Schwarzeneger sebelum ini, formula diguna pakai adalah 26 x tinggi (meter) x tinggi (meter) bersamaan dengan berat badan maksima seorang boleh capai secara semula jadi dengan 6 peratus lemak. Dr, Caset Butt telah buat kajian untuk kumpulan ahli bina badan semulajadi. Sebanyak 300 subjek telah dianalisis. Mereka ini bertanding daripada 1947 hingga 2010. Beliau mengaji struktur tulang, peratus lemak, tinggi, jumlah otot, dan ukuran pergelangan tangan dan juga pergelangan kaki. Daripada data ini, beliau mengeluarkan formula ini; H = Tinggi (inci) A = Ukur lilit pergelangan kaki paling kecil W = Ukur litit pergelangan tangan, styloid process iaitu di tulang yang timbul sedikit di situ) %bf = Peratus lemak badan yang disasarkan. Formula ini lebih tepat untuk kenal pasti potensi seseorang secara semulajadi. Kiraan lari jika berdepan seseorang dengan struktur tulang terlalu kecil atau besar. Data tidak mencukupi untuk struktur badan luar biasa. Kiraan juga mungkin berubah dengan seseorang yang lahir dengan genetik luar biasa. Kiraan ini bagus untuk menentukan sasaran seseorang tetapi bukan menyekat perkembangan seseorang. Kedua-dua formula ini boleh digunakan untuk menentukan adakah kawan anda berkata benar tetap tahap ‘natural‘ beliau. Kaedah menggunakan simptom tak berapa tepat. Adakah tanda-tanda menggunakan steroid anabolik...

Skim Hadiah Kemenangan Sukan 2018 Dec20

Skim Hadiah Kemenangan Sukan 2018...

Apabila sebut nama Syed Saddiq Syed Abdul Rahman, semua terbayang Menteri E-Sport Malaysia disebabkan nampak melebihi ke bidang sukan elektronik. Semalam nampak, ada juga kebaikan dalam sukan-sukan lain di dalam Majlis Kesyukuran bersempenan dengan kejayaan sukan dan penyampaian Skim Hadiah Kemenangan Sukan 2018 di MSN Bukit Jalil semalam. Kejayaan ini termasuklah ketika Temasya Sukan Komanwel 2019, Temasya Sukan Asia dan Para Asia 2018 serta Kejohanan Dunia yang meliputih sukan tenpin boling, pencak silat dan bina badan. Sebanyak RM6,236,000.00 iaitu hadiah keseluruhan buat penerima telah disampaikan. Majlis disempurnakan sendiri oleh YB Syed Saddiq Syed Abdul Rahman selaku Menteri Belia dan Sukan. Turut hadir meraikan para atlet adalah YB Steven Sim Chee Keong (Timbalan Menteri Belia dan Sukan), YBhg. Dato’ Lokman Hakim Ali (KSU, KBS), YBhg. Dato’ Hj. Ahmad Shapawi Ismail (KP, MSN) serta Persatuan-persatuan Sukan Kebangsaan, Majlis Olimpik Malaysia, Majlis Paralimpik Malaysia dan warga sukan yang telah terlibat secara langsung mahupun tidak langsung dengan kejayaan ini. Saya harap YB Syed Saddiq juga turut memandang sukan Orang Kuat yang banyak menyumbang medal di masa...

Thor Masuk Powerlifting Dec17

Thor Masuk Powerlifting...

Hafthor Bjornsson The Mountain, atlet nombor 1 dunia dalam sukan Orang Kuat 2018 mencuba sukan powerlifting pertembungan penuh buat pertama kali semalam dan berjaya duduk dalam kedudukan 10 terbaik dunia keseluruhan. Thor yang juga pelakon dalam siri televisyen Game of Thrones dengan memegang watak Gregor “The Mountain” Clegane bertanding dalam pertandingan Thor’s Powerlifting Challenge pada 15 Disember 2018. Lagenda Rudia, Kirill Sarychev juga mengambil bahagian dalam pertandingan kali ini. Squat: 420-, 440+, 460- Bench press: 235+, 240+, 250+ Deadlift: 390+, 410, 430- Total – 1100 kg Rekod dunia ketika ini, kalau tak silap dipegang oleh Andrey Malanichev dengan jumlah 1135 kg. Betulkan saya jika silap. Anda boleh tengok video penuh angkatan Thor di...

Berapa Banyak Protein Dalam 1 Menu? Dec06

Berapa Banyak Protein Dalam 1 Menu?...

Suatu ketika dahulu, kita biasa dengar, badan cuma boleh terima 25g protein dalam suatu masa. Maknanya, dalam 1 menu, cuma boleh ada 25g protein. Ada juga dalam majalah kata 30 g. Kalau lebih, jadi membazir. Ia akan ditukar ke bentuk glukosa dan dibakar. Sejauh mana kebenarannya? Cuba bayangkan gergasi yang perlu 300g protein. Berapa kali dia perlu makan sehari? Bagaimana pula dengan seseorang yang buat diet IF, berpuasa 20 jam di mana masa makan cuma 4 jam sehari? Apabila kita makan protein, perut kita akan menggunakan asid dan enzim untuk memecahkan kepada apa yang kita panggil asid amino atau blok pembinaan. Ia akan dibawa ke bahagian badan yang memerlukan. Usus kecil kita hanya ada sejumlah jalan pengangkutan yang melimitkan jumlah asid amino yang boleh dibawa pergi setiap jam. Ini yang disebut sebagai penyerapan protein. Mengikut 1 review dalam PubMed, penyerapan whey sekitar 8 hingga 10 gram setiap jam, casein 6.1 gram, telur 2.9 gram. Nombor itu tidak semestinya tepat disebabkan ianya terlalu kompleks untuk diukur bergantung kepada banyak faktor seperti genetik, aktiviti, dan sebagainya. Kehadiran protein dalam perut mengaktifkan hormon yang melambatkan proses pengosongan perut. Ia memperlahankan kontraksi usus dan sekaligus melambatkan proses protein diserap. Karbohidrat dan lemak pula boleh bergerak laju dan diserap sepenuhnya berbanding protein. Apabila protein dibawa ke dalam darah dan tiba ke otot. Ia mula digunakan untuk perkembangan tisu dan pembaikpulih. Ia juga boleh menyimpan simpanan berlebihan asid amino untuk kegunaan akan datang. Jika masih berlebihan, baru akan ditukar ke bentuk glukosa. Ada 1 kajian dibuat di National Human Nutrition Research Center Perancis di mana 16 perempuan muda makan 79 peratus daripada keperluan proteinnya sehari dalam satu menu, dan juga sekumpulan lagi makan dibahagi kepada 4 menu sehari selama 14 hari. Kajian menunjukkan tiada perbezaan daripada sudut metabolism protein. Kajian...

Risiko Makan Minum Dalam Tin Dec05

Risiko Makan Minum Dalam Tin...

Pelik orang kita, takde idea lain agaknya. Minum dalam tin. Jika ada sesiapa nak belanja saya pun, akan saya tolak kalau dalam tin sebegini. Sedangkan minuman dalam tin yang kemek pun tidak elok diminum, lagikan yang diguna pakai berulang kali sebegini. Bukan nak menutup periuk nasi seseorang, tapi adakah peniaga ini tahu, apa yang ada dalam tin ini? Tin makanan atau minuman ada lapisan bagi menghalang karat namun jika terhakis, akan menyebabkan karat. Karat adalah zat besi yang teroksida dan sama sekali tidak selamat untuk diminum atau dimakan. Lapisan ini mengandungi epoksi yang terdiri daripada Bisphenol A (BPA). Dah lama kita mengarah ke arah penggunaan plastik disebabkan nak elak risiko BPA. Makanan dan minuman dalam tin memang tidak digalakkan. BPA boleh menyebabkan kesan kepada sistem reproduktif dan gangguan hormon. Selain ini, ia juga dikuatiri mempunyai kontaminasi dari bakteria clostridium botulinum yang menyebabkan tetanus. Bakteria ini tahan suhu dan biasa terdapat dalam tin makanan. Ia boleh menyebabkan pelbagai kesan sampingan yang memudaratkan jika terdedah kepadanya. Banyak lagi kemungkinan. Ia mungkin terdedah pada bakteria leptospira, kencing tikus dan sebagainya. Kandungan gula mungkin boleh dikawal dengan meminta hidangan disediakan kurang manis dan sebagainya, tapi bagaimana dengan keadaan tin dan kebersihan? Sebagai seorang peniaga, sekali pun ingin mengembangkan perniagaan, mohon dapatkan idea yang tidak menganiaya orang...

Berat Naik Selepas Bersenam? Dec04

Berat Naik Selepas Bersenam?...

Seseorang: Coach, saya baru mulakan senaman 3 hari untuk turunkan berat, tapi kenapa berat naik? Anda mungkin mula bersenam dengan pelbagai sebab. Jadi pelbagai bentuk senaman mungkin dibuat. Tak kira apa yang memotivasikan anda, sekiranya berat naik, jangan panik. Apabila anda melalui senaman, badan melalui beberapa perubahan dalam tempoh beberapa bulan yang awal. Bentuk pergerakan baru ini membentuk tekanan ke atas serat otot yang mana menyebabkan pecahan-pecahan mikro kepada otot anda dan juga mungkin menyebabkan keradangan. Anda mungkin rasa sangat sakit selepas 1 atau 2 hari. Apabila anda dalam kesakitan, ada keradangan. Apabila ada keradangan, badan akan menarik air untuk bantu proses pemulihan. Keradangan semakin teruk jika anda memaksa terlalu hebat pada awal latihan. Disebabkan itu, kebiasaan anda dinasihatkan untuk tidak memaksa badan hari pertama anda bersenam. Lakukannya secara progressif. Berat yang naik disebabkan keradangan bersifat sementara. Tak perlu risau. Tak perlu bawa penimbang ke mana-mana untuk timbang setiap masa. Kedua, peningkatan stor simpanan glikogen dalam otot juga boleh meningkatkan berat. Apabila anda bersenam secara konsistan, badan anda boleh menyimpan lebih banyak gula dalam bentuk glikogen. Apabila glikogen tinggi, air pun tinggi disebabkan glikogen stabil bila diikat dengan air. Berat air ini akan berkurang selepas seketika anda dalam program senaman disebabkan badan mula memerlukan kurang glikogen daripada peringkat awal senaman. Kemudian, lama kelamaan, anda akan menambah jumlah otot dengan syarat latihan yang betul disertakan pemakanan yang betul. Proses ini tidak berlaku segera. Secara purata sekitar 6 minggu. Ketika ini, berat anda akan turun dengan...

Erectile Dysfunction Nov26

Erectile Dysfunction

Erectile dysfunction adalah ketidakupayaan untuk tegang sepenuhnya atau lama dalam 1 aktiviti seksual. Adakala ia cuma sementara, disebabkan tekanan. Jika terlalu kerap, ia boleh jadi indikator untuk penyakit lain yang perlukan rawatan. Ia boleh jadi juga petanda masalah emosi dalam perhubungan. Apa simptomnya? • Sukar tegang • Sukar kekal tegang semasa aktiviti seksual • Kurang berminat dengan aktiviti seksual Masalah seksual lain yang berkaitan dengan ED; • Ejakulasi pra-martang • Ejakulasi yang dilambatkan • Anorgasmia Jika anda berdepan simptom sebegini, yang berlangsung lebih daripada sebulan, lebih baik anda berjumpa pakar. Jumpa pakar bukan jumpa kawan-kawan yang jual pelbagai jenis jamu atau ubat. Apa penyebab ED? Ada banyak kemungkinan. Boleh jadi emosi, boleh jadi fizikal. Antara petanda biasa; • Sakit jantung • Diabetes • Hypertension / Tekanan darah tinggi • Hyperlipidemia • Kerosakan disebabkan kanser atau pembedahan • Kecederaan • Berat badan berlebihan • Peningkatan usia • Tekanan • Kemurungan • Masalah perhubungan • Penggunaan dadah • Penggunaan alkohol • Merokok Apakah rawatan yang ada? Ia bergantung pada punca atau penyebabnya. Ada kes melibatkan penggunaan ubat, ada perlu ubah gaya hidup, perlu terapi dan sebagainya. Kalau jumpa doktor, doktor biasanya preskrip ubat seperti; • alprostadil • avanafil • sildenafil • tadalafil • testosterone • vardenafil Ada sesetengah orang, guna bantuan makanan tambahan. Dapatkan nasihat doktor sebelum menggunakannya. Antaranya seperti; • l-arginine • DHEA • ginseng • yohimbe • asparagus racemosus Jika disebabkan masalah psikologi, biasanya akan dihantar bercakap dengan kaunselor. Terapi bercakap dapat bantu kesihatan mental seseorang. Ada rawatan alternatif? Ada pelbagai rawatan alternatif yang biasa dibuat. Antaranya seperti urutan prostatik atau biasa dikenali sebagai urutan batin oleh pengurut yang betul. Bukan urut geli-geli di rumah urut. Silap urut boleh bawa padah. Selain itu, ada juga rawatan akupuntur. Ada kaedah senaman lantai pelvik. Mungkin boleh...