Ulasan Pertandingan Bina Badan 2012 Jul01

Kongsi

Ulasan Pertandingan Bina Badan 2012

Melalui beberapa siri kejohanan bina badan tahun 2012 termasuk Mr Shapadu, Mr Kuala Lumpur, Mr Selangor, Mr Putrajaya, Mr Gym Rakyat peringkat negeri, saya ingin mengulas mengikut pendapat saya sahaja. Ada beberapa muka lama dan baru yang agak menonjol tahun ini dan mungkin boleh pergi lebih jauh. Antaranya seperti;

Nish Shairul (Nish Xtr Eme), beberapa tahun dalam arena bina badan. Mula menunjukkan konsistansi dan memenangi beberapa siri kejohanan.

Kursus Kecergasan 2017Ragu Nathan, daripada Johor. Memiliki badan yang agak kemas. Juara Keseluruhan Mr Johor 2012.

Anuar Alias, menunjukkan perubahan setiap tahun. Memenangi beberapa kejohanan tahun 2012 mengikut kategorinya.

Abdul Mutalib, tak perlu diperkenal lagi. Dia antara ahli bina badan yang terbaik Malaysia buat masa ini. Mungkin sedikit masa lagi bakal antara yang terbaik dunia.

Saya masih menantikan kategori Heavy tahun ini. Siapa yang akan mengunguli kategori Heavy tahun ini? Ismadi Giant? Kumar? atau siapa?

Zaki Khan adalah seorang terapi senaman yang diperakui. Pernah berkhidmat sebagai jurulatih kepada jurulatih untuk Majlis Kecergasan Kebangsaan di bawah kelolaan Dato Azalina Othman. Berpengalaman lebih dari 10 tahun dalam bidang kecergasan.

Sebagai seorang terapi senaman, Zaki Khan terlibat bukan sahaja sebagai seorang jurulatih kecergasan tetapi juga dalam rehabilitasi, berhadapan dan membetulkan masalah-masalah ketidakseimbangan otot, menguatkan kembali otot-otot yang lemah supaya seseorang itu dapat menjalankan fungsi asas badan. Zaki Khan juga banyak terlibat dalam kempen-kempen mempromosikan kesihatan samada sebagai seorang penceramah, penganjur atau jemputan.

Facebook Twitter YouTube