Rokok

Merokok merupakan antara penyebab penyakit dan kematian tertinggi di dunia. Sejumlah besar masyarakat menghisap rokok dan makin bertambah dari tahun ke tahun melebihi sejuta pertambahan setiap tahun dari golongan dewasa dan kanak-kanak. Banyak orang meninggal setiap tahun dari penyakit disebabkan merokok.

Mengapa Merokok Tidak Elok?

Rokok dipenuhi bahan-bahan merbahaya yang masuk ke dalam paru-paru apabila dihirup. Tanda-tanda awal yang merugikan adalah batuk, pembakaran mata, hidung, dan tekak. Merokok meningkatkan risiko kesihatan jika mempuyai diabetis, tekanan darah tinggi, atau kolesterol tinggi. Masalah jangka panjang dari merokok adalah seperti berikut:

Kursus Kecergasan 2021

– Kanser: Merokok meningkatkan kemungkinan kena kanser. Merokok juga memainkan peranan dalam mengembangkan pelbagai jenis kanser. Kanser paru-paru adalah jenis umum yang disebabkan oleh merokok. Seorang perokok berisiko lebih besar untuk terkena kanser pada bibir, mulut, tekak, atau peti suara. Perokok juga mempunyai risiko yang lebih tiggi mendapatkan kanser ginjal, pankreas, pangkal rahim, pundi kencing dan kanser kulit.

– Jantung: Jika memang sudah mempunyai masalah jantung atau salur darah bermasalah, merokok boleh melanjutkan lagi masalah itu. Nikotin dalam tembakau penyebabkan peningkatan denyut jantug dan tekanan darah. Arteri di lengan dan kaki menjadi sempit kerana nikotin dalam asap rokok. Asap rokok meningkatkan pembekuan darah dan boleh merosakkan lapisan jantung dan salur darah yang lain.

Karbon monoksida adalah gas merbahaya yang masuk ke darah dan oksigen berkurang pergi ke jantung dan badan. Asap rokok mengandungi gas ini. Pengerasan salur darah berlaku lebih kerap pada perokok dibandingkan bukan perokok. Keadaan ini memungkinkan mengalami angin akmar atau strok.

– Paru-paru: Banyak perokok batuk disebabkan bahan kimia dalam asap. Bergantung pada seberapa banyak merokok, paru-paru bertukar warna dan kotor seperti warna arang. Paru-paru sihat berwarna merah muda.

– Kronik Bronkitis: Jangkitan paru-paru yang serius yang disebabkan oleh merokok. Emphysema adalah penyakit paru-paru jangka panjang yang mungkin disebabkan oleh merokok. Merokok juga membuat asma menjadi lebih teruk. Juga berisiko mendapa pneumoia dan jangkitan paru-paru yang lain.

– Gastrointestinal: Merokok meningkatkan jumlah asid yang dibuat oleh perut dan boleh menyebabkan peptic ulcer. Peptic ulse adalah luka terbuka di perut atau duodenum (bahagian dari usus). Juga boleh medapatkan gastoesophageal di mana asid perut melambung naik ke korongkong atau esofagus.

– Masalah lain disebabkan merokok:

– Nafas berbau
– Bau pada pakaian, rambut dan kulit
– Kurang kemampuan untuk bersukan dan melakukan aktiviti fizikal kerana masalah pernafasan
– Masalah kulit
– Risiko tulang patah yang lebih tinggi
– Lelaki mungkin alami masalah dengan ereksi
– Masalah tidur
– Sakit tekak
– Gigi warna kuning dan rosak

– Untuk perempuan, jika berumur lebih daripada 35 tahun, risiko kehilangan bayi dalam kandungan. Bayi yang lahir dari ibu perokok biasanya kuang berat badan dan berada pada risiko yang lebih tinggi untuk kematian mendadak bayi (SIDS). Mungkin sukar untuk hamil. Berisiko tinggi untuk osteoporosis. Risiko lebih tinggi inkontinensia yang mana apabila tidak dapat mengawal ketika buang air kecil.

Apa Kesan Merokok Pada Bina Badan?

Merokok mengurangkan tahap kecergasan melalui kerosakan saluran pernafasan. Ini bermakna bahawa seseorang tidak dapat melatih lama, aktiviti aerobik daripada yang sepatutnya. Merokok mempunyai kesan langsung pada respirasi, sekaligus mengurangkan jumlah oksigen yang diserap ke dalam darah.

Merokok melambat fungsi paru-paru sehingga mengurangkan ulangan-ulangan terakhir dalam latihan bebanan, lebih-lebih ketika sesi memotong. Kadar nadi seorang perokok adalah 30% lebih cepat secara purata. Ini memaksa bada mengeluarkan lebihan tenaga untuk bersaing dengan bukan perokok. Peningkaan kadar nadi disebabkan kehadiran nikotin. Kenaikan nikotin mengakibatkan denyutan jantung dan tekanan darah bertambah, mengurangkan aliran darah dalam salur darah dan mengurangkan prestasi.

Merokok menghasilkan kahak yang lebih tinggi sehingga dua kali ganda daripada bukan perokok. Kahak terkumpul dalam saluan udara dan mehalang kelancaran respirasi. Ini menyebabkan pembengkakan kronik dari selaput lendir.

Tembakar secara signifikan mengurangkan kehadiran oksigen ke otot selama latihan. Karbo monoksida dalam asap rokok mempunyai afiiti yang lebih tinggi dalam hemoglobin (membawa oksigen). Merokok mendorong penggantian oksigen dengan karbon moksida dan menyebabkan penurunan oksigen dan pengurangan dalam prestasi.

Karbon monoksida mempunyai kesan negatid dua kali ganda, dalam hal itu mengurankan jumlah oksigen yang diserap ke dalam darah dari paru-paru dan jumlah yang diserap ke dalam otot daripada darah. Oksigen adalah penting bagi menjalan fungsi pengoksidaan seperti yang dibincangkan sebelum ini dalam topik-topik fisiologi.

Tar dalam asap rokok menambah penyekatan dalam salur udara di paru-paru juga menyebabkan penyerapan oksigen kurang ke dalam aliran darah. Tar juga mempengaruhi mekanisme pembersihan paru-paru, membolehkan kotoran tetap berada di saluran bronkial dan paru-paru.

Mungkin kita biasa lihat, ada ahli bina badan yang merokok ketika pertandingan. Kenapa? Sebenarnya cuma kesan psikologi yang membakar dan merasakan badan kering. Ketika pertandingan juga membuat badan tidak cenderung mengambil lemak dan merasa kenyang. Tetapi kesan buruknya lebih teruk ketika itu.

Sedikit kisah kawan baik saya yang sangat aktif dalam bersukan, jika disuruh berlari 40km pun boleh dihabiskan, tetapi selepas latihan, kuat merokok. Dia meninggal ketika usia 33 tahun di gymnasium disebabkan serangan jantung. Merokok selepas bersenam meningkatkan penyerapan tar, nikotin dan bahan-bahan merbahaya yang lain.

Apa Yang Ada Dalam Rokok?

Beberapa penyebab kanser:

4-amino biphenyl
Acrylonitrile
Nitrosamines
Crysenes
Aluminium
Acetaldehyde
Arsenic
Chromium
N-nitrosocotinine
N-nitrosoanatabine
N-nitroso anabasine
1,3-butadiene
Benzene
Tar
Cadmium
Formaldehyde
Benzo (a) pyrene
Polonium 210
Nickel
Silicon
P.A.H.s
Diberiz Acidine
B-Napthylamine
Urethane
N. Nitrosonornicotene
Toluidine

Dan juga:

Lead
Sliver
Gold
Magnesium
Aluminum
Mercury
Silicon
Silver
Copper
Titanium
Acetaldehyde
Acetic Acid
Acetone
Acetylene
Acrolein
Acrylonitrile
Aluminum
Aminobiphenyl
Ammonia
Anabasine
Anatabine
Aniline
Anthracenes
Argon
Arsenic
Benz(a)anthracene
Benzene
Benzo(a)pyrene
Benzo(b)fluoranthene
Benzo(j)fluoranthene
Butadiene
Butane
Cadmium
Campesterol
Carbon Monoxide
Carbon Sulfide
Catechol
Chromium
Chrysene
Crotonaldehyde
Cyclotenes
DDT/Dieldrin
Dibenz(a,h)acridine
Dibenz(a,h)anthracene
Dibenz(a,j)acridine
Dibenzo(a,l)pyrene
Dibenzo(c,g)carbazole
Dimenthylhydrazine
Ethanol
Ethylcarbamate
Fluoranthenes
Fluorenes
Formaldehyde
Formic Acid
Furan
Glycerol
Hexamine
Hydrazine
Hydrogen cyanide
Hydrogen sulphide
Indeno(1,2,3-c,d)pyrene
Indole
Isoprene
Limonine
Linoleic Acid
Linolenic Acid
Magnesium
Methane
Methanol
Methyl formate
Methylamineethylchrysene
Methylamine
Methylnitrosamino
Methylpyrrolidine

Dan banyak lagi.

Bagaimana Berhenti Merokok?

Pilih satu tarikh untuk berhenti. Tidak boleh berhenti mendadak. Boleh menyebabkan kematian dan sakit-sakit lain bagi perokok tegar. Mencari tabit lain untuk menggantikan rokok seperti mengunyang gula-gula getah tanpa gula. Bersenam juga mampu mengurangkan berkehendak pada rokok jika kena pada caranya. Dapatkan sokongan kawan-kawan, ahli keluarga dan yang rapat. Jauhi perokok-perokok. Merokok itu satu ketagihan. Terdapat juga ubat-ubat yang membantu menghilangkan rasa sedap dan ketagihan rokok. Biasanya ada perokok merokok mungkin disebabkan tekanan, kaji apa penyebab tekanan itu dan cara penyelesaiannya.

Zaki Khan adalah seorang terapi senaman yang diperakui. Pernah berkhidmat sebagai jurulatih kepada jurulatih untuk Majlis Kecergasan Kebangsaan di bawah kelolaan Dato Azalina Othman. Berpengalaman lebih dari 22 tahun dalam bidang kecergasan.

Sebagai seorang terapi senaman, Zaki Khan terlibat bukan sahaja sebagai seorang jurulatih kecergasan tetapi juga dalam rehabilitasi, berhadapan dan membetulkan masalah-masalah ketidakseimbangan otot, menguatkan kembali otot-otot yang lemah supaya seseorang itu dapat menjalankan fungsi asas badan. Zaki Khan juga banyak terlibat dalam kempen-kempen mempromosikan kesihatan samada sebagai seorang penceramah, penganjur atau jemputan.

Facebook Twitter YouTube 

49 thoughts on “Rokok

  1. ada cara lain x nak benti mrokok?

  2. dato merokok tak? hehe

  3. tp ada org kaitkan yg merokok ni boleh sbbkn badan kita susah nk gemok sbb tu ramai pompuan zmn skrg merokok…

  4. adi, boleh cuba

    1. nicotine replacement therapy -byk product mcm nicotine patches, gum, inhalers yg boleh bantu.
    2. stop smoking drug- antaranya cam chantix, zyban, bantu stop otak daripada sukakan nicotine
    3.herbal product
    4. stop sikit2- jgn terus stop, kurangkan sikit2
    5. plan bila nak stop, elakkan diri dari bergaul dgn mereka yg merokok, if u belive u can do it,u sure can do it

  5. Shahrukh, tu kesan psikologi, bdn rasa kenyang, n x brapa aware utk amik lemak utk simpanan. tp perlu igt, kesan buruk lg berganda2, jd kalau semata2 nak rasa kesan psikologi tu jgnla. nak tanggung sakit demi kuruskan bdn

  6. Coxn Azhar says:

    Sekarang ni ada dijual rokok E-Health Cigarette yg menggunakan kuasa bateri tetapi diperhatikan boleh keluarkan asap..adakah ia juga mengandungi racun2. Apa pandangan Dato’..

  7. antara kandungan dlm e-smoke ni cam propylene glycol, air, perasa tiruan, nicotine, vinegar, citric acid, dll. walaupun kandungan dia x seteruk rokok. tp kebanyakan e-smoke tetap ada nicotine. ada gak yg xde nicotine. tp berbalik pada kenapa seseorang merokok? ketagih nicotine. jd bila dikeluarkan yg tanpa nicotine, x brapa laku. jd kebanyakan ditambah kembali nicotine. kesan nicotine tetap sama seperti rokok.

    1. Zaki Khan says:

      product yg mana? stop smoking? harga x murah sgt. kena spend dlm 30-50 sebulan kalau di Malaysia. ada yg murah lg. tp mcm x brapa berkesan

  8. ada x produk yg disyorkan utk berhenti merokok?

    1. Zaki Khan says:

      biasa yg top mcm varenicline tartrate, bupropion, boleh dptkan dalam bentuk gula getah, pil, ada jenis inhaler, yg terbaru patch, tp x pasti keberkesanan patch ni. dorang masih try n error tu

  9. Good post! I have a random question for you. How do you get your blog indexed by bing? I have a related web blog.

  10. when i was searching yahoo just for this issue, I feel that its no solution for me , but thanks god , your article save me from this!3

  11. Thanks for taking the time to discuss this, I feel strongly about it and love learning more on this topic. If possible, as you gain expertise, would you mind updating your blog with more information? It is extremely helpful for me.

  12. This is a really excellent read for me, Must admit that you simply are one among the top bloggers I ever saw.Thanks for posting this informative article.

  13. Fantastic web site. Lots of helpful info here. I’m sending it to several buddies ans also sharing in delicious. And naturally, thanks for your sweat!

  14. nk brenti rokok ni atas dri sndri….klau azam kuat msti bleh….biasanya orang ni bla dh kna pnyakt bru nk sdar…mcm sya..sempot..tpi dh stop dh…dkt 3thun…msih rsa ktagih lgi….

  15. tq info yg sgt berguna dari hari ke hari =)

  16. rokok boleh menyebabkan otot x membesar ke dato??
    sy dah main sebulan lebih… tp otot bicep masih lg lembik..
    kenape ye??

    1. effect bukan secara direct. lembik mungkin ada faktor2 lain cam pemakanan dan latihan. cuba check balik

  17. pemakanan sy :

    7.00pg roti serat bakar 2 keping 1 mass protien.

    10.00pg kacang2/ yogurt/ buah2

    1.00ptg nasi sedikit dan lauk ayam

    4.00ptg kacang2/ yogurt/ buah2

    7.00mlm nasi ayam/ ikan + sayur dan buah

    9.00mlm workout

    11.00mlm protien mass terus tidur…

    agak2 dato cmne dgn rutin sy ni?? blh ke??

  18. berat badan 75kg. tp perut agak kedepan skit coz saiz seluar 38.
    susah betul nak kempiskn perut. cmne dato, ok ke??

        1. dah email dato.. ade dpt x??

  19. Saya sangat menghargai setiap satu dari baca informatif strengthsifoo.com . Saya tentu akan menyebar frase tentang situs Anda dengan orang. Cheers.

  20. koboi melayu says:

    sir, sekarang ada tak jual flavour e-cigarette yang tanpa nikotin ?

  21. dato..saya nak tanya
    adakah merokok akan menyebabkan pertumbuhan badan berhnti..cm ketinggian

  22. Thank you, I’ve recently been searching for info about this subject for a long time and yours is the greatest I’ve discovered till now.

    However, what in regards to the bottom line? Are you positive concerning the supply?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Share This
error: