Latihan Tempo

Bila cerita tentang tempo dalam pergerakan, biasa kita akan cerita tentang 4 fasa pergerakan dalam sesuatu pergerakan iaitu essentrik, isometrik, konsentrik, isometrik. Ia boleh jadi berbeza fasa essentrik dan konsentrik untuk setiap pergerakan. Contohnya, bench press dengan lat pulldown berbeza.

Essentrik – Fasa menurunkan atau melepaskan bebanan. Contoh dalam squat, bila turun dan lat pulldown ketika lepas ke atas

Isometrik – Fasa berhenti. Kalau squat di posisi bawah atau atas.

Konsentrik – Fasa menaikkan atau menarik bebanan.

Contoh bacaan tempo latihan. Jika tempo diberi 2120 bermasuk 2 saat menurun, kemudian berhenti 1 saat, naik 2 saat, sampai ke atas terus turun.

Apa kebaikan latihan tempo?

Latihan tempo bermaksud kita perlahankan lagi pergerakan. Latih diri untuk kawal setiap pergerakan. Ada kalanya dalam latihan kita kerap gunakan momentum dalam pergerakan untuk bantu hasilkan ulangan yang lebih. Contohnya seperti bench press, kita lantunkan di dada. Kita tak guna sepenuhnya otot terlibat untuk pergerakan tersebut.

Dalam masa sama, dengan pergerakan terkawal, anda dapat betulkan teknik pergerakan anda. Kita dalam betulkan posisi dan penggunaan otot terlibat. Kita dapat kenal pasti kelemahan kita di mana. Contoh dalam deadlift, kelemahan mungkin nak mulakan pergerakan tersebut daripada lantai.

Apabila kita perlahankan pergerakan, lebih tinggi masa otot di bawah tekanan. Lebih tinggi tekanan dikenakan, otot lebih cenderung terbina. Latihan tempo boleh dimasukkan sebagai salah satu variasi latihan. Dengan pemahaman mekanikal pergerakan, kurang risiko kecederaan.

Bagaimana nak buat?

Boleh cuba dengan tempo ini dahulu sebagai permulaan. 2021 untuk bakar lemak, 4220 untuk bina otot.

Zaki Khan adalah seorang terapi senaman yang diperakui. Pernah berkhidmat sebagai jurulatih kepada jurulatih untuk Majlis Kecergasan Kebangsaan di bawah kelolaan Dato Azalina Othman. Berpengalaman lebih dari 22 tahun dalam bidang kecergasan.

Sebagai seorang terapi senaman, Zaki Khan terlibat bukan sahaja sebagai seorang jurulatih kecergasan tetapi juga dalam rehabilitasi, berhadapan dan membetulkan masalah-masalah ketidakseimbangan otot, menguatkan kembali otot-otot yang lemah supaya seseorang itu dapat menjalankan fungsi asas badan. Zaki Khan juga banyak terlibat dalam kempen-kempen mempromosikan kesihatan samada sebagai seorang penceramah, penganjur atau jemputan.

Facebook Twitter YouTube 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Share This
error: