6 Kelebihan Mengamalkan Tai Chi Menurut Sains

Tai Chi merupakan satu seni bela diri yang berasal dari China Purba. Ia merupakan seni bela diri yang luas dikenali kerana manfaatnya kepada kesihatan fizikal dan mental.

Ia juga dikenali sebagai satu kaedah meditasi dalam menggerakkan tubuh kerana ia menggalakkan seangkatan pergerakan yang lembut, perlahan dan selaras yang menggabungkan unsur-unsur pernafasan dalam urutan pergerakan yang mengalir.

Di samping bertindak sebagai seni bela diri yang berkesan, Tai Chi adalah satu senaman yang menyeluruh, memberikan pelbagai kelebihan bagi kesihatan dan keseimbangan seseorang.

Berdasarkan ini sahaja, dapatlah kita fahami bahawa Tai Chi dapat menjadi semacam suatu terapi bagi kita. Selain daripada Tai Chi, muzik dan Yoga juga adalah terapi.

Kursus Kecergasan 2024

Antara kelebihan mengamalkan Tai Chi ialah:

Meningkatkan fleksibiliti dan keseimbangan badan

Latihan Tai Chi menggalakkan gerakan-gerakan yang lembut dan melentur. Ini yang membantu untuk meningkatkan fleksibiliti tubuh. Dengan berlatih secara teratur, seseorang dapat merasakan peningkatan dalam julat pergerakan sendi dan kelenturan otot yang optimum. Selain itu, latihan keseimbangan yang terintegrasi dalam Tai Chi membantu menguatkan otot dalam dan memperbaiki keseimbangan. Ini juga merupakan hal yang penting untuk mencegah mudah terjatuh, terutama sekali pada usia lanjut.

Melegakan stres dan meningkatkan kesejahteraan mental

Tai Chi dikenali sebagai suatu bentuk meditasi dalam pergerakan tubuh yang memungkinkan latihan untuk fokus pada pernafasan dan gerakan tubuh dengan hati-hati serta mengalihkan perhatian dari fikiran yang mengganggu.

Dengan berlatih Tai Chi secara teratur, seseorang dapat merasakan peningkatan dalam kesejahteraan mentalnya lalu mengurangi tahap stres dan kegelisahan serta meningkatkan ketenangan fikiran.

Meningkatkan kesihatan jantung dan kardiovaskular

Kajian telah menunjukkan bahwa latihan Tai Chi secara teratur dapat membantu meningkatkan kesihatan jantung dan kardiovaskular. Meskipun pergerakannya lembut dan tidak membebankan sendi, senaman Tai Chi dapat meningkatkan degupan jantung dan melancarkan aliran darah. Ini membantu mengurangkan risiko penyakit jantung dan angin ahmar (strok) serta membantu menurunkan tekanan darah.

Meningkatkan kekuatan otot dan stamina badan

Meskipun gerakan Tai Chi adalah lambat dan lembut, ia tetap memerlukan kekuatan otot yang signifikan untuk dilaksanakan dengan betul. Dengan berlatih Tai Chi secara teratur, seseorang dapat memperkuat otot-ototnya, terutama otot-otot lengan, kaki, dan pinggang.

Selain itu, latihan ini juga membantu meningkatkan stamina dan daya tahan, ia memungkinkan seseorang untuk dalam melakukan aktiviti sehari-hari dengan lebih mudah dan tanpa cepat penat.

Meningkatkan kesedaran tubuh dan koordinasi

Tai Chi melibatkan gerakan yang melibatkan seluruh tubuh, memungkinkan latihan untuk meningkatkan kesedaran tubuh dan koordinasi. Dengan fokus pada pernafasan dan gerakan yang selari, seseorang dapat mengembangkan kepekaannya terhadap bagaimana tubuhnya bergerak dan berinteraksi dengan lingkungan. Ini juga bermanfaat untuk aktiviti kehidupan sehari-hari, baik dalam melakukan aktiviti fizikal mahupun mengelakkan kecederaan.

Sesuai untuk semua usia dan kemampuan

Salah satu kelebihan utama Tai Chi adalah ia dapat dimalkan oleh setiap orang tidak kira usia. Pergerakannya yang lembut dan adaptif membuatnya sesuai untuk orang yang lebih tua, yang mungkin memiliki keterbatasan fizikal serta untuk mereka yang sedang pulih dari sesuatu kecederaan atau keadaan kesihatan tertentu. Bahkan, banyak penelitian menunjukkan bahwa Tai Chi dapat membantu dalam menguruskan sakit nyeri yang kronik dan penyakit seperti arthritis.

Kesimpulan

Tai Chi merupakan latihan yang sangat bermanfaat bagi kesihata dan keseimbangan fizikal dan mental seseorang. Dengan menyediakan gabungan daripada pergerakan yang lembut, meditasi, dan latihan pernafasan, Tai Chi menawarkan berbagai kelebihan yang meliputi peningkatan fleksibiliti, keseimbangan, kesejahteraan mental, kesihatan jantung, kekuatan otot, kesedaran tubuh dan koordinasi badan. Dengan berlatih secara teratur, seseorang dapat mengalami peningkatan yang signifikan dalam kualiti hidup mereka dan merai kesihatan yang lebih baik dalam jangka masa yang panjang.

 

 

 

Sadiq Salihoddin

Saya mempunyai pengalaman yang luas dalam dunia penulisan. Saya telah mengarang empat naskhah buku. Sekarang, saya sedang melanjutkan pengajian di peringkat sarjana di Universiti Malaya dalam bidang manuskrip Melayu. Kini, saya juga merupakan atlet amatur gusti lengan kategori paling berat (105kg+).

Facebook 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Share This
error: